En bra arbetsmiljö och ett aktivt arbetsmiljöarbete är förutsättningar för att kunna ha en verksamhet med god kvalitet och uppnå kontinuerliga förbättringar.
Ernemarvikens Marincenter AB ska klara de krav på verksamheten som anges i lagar och myndigheters föreskrifter. Vi är medvetna om vårt ansvar gällande arbetsmiljön coh bevakar detta genom att driva ett systematiskt arbetsmiljöarbete.
Ansvaret ligger både på företaget och den individuella medarbetaren. Det ska finnas förutsättningar för medarbetaren att ha en bra arbetsmiljö. Medarbetaren har ett eget ansvar för sin egen och andras säkerhet. Ledningen har ett särskilt ansvar att alltid vara ett föredöme i arbetsmiljö- och säkerhetsfrågor.
Vårt systematiska arbetsmiljöarbete sker genom att:
Undersöka arbetsmiljön minst en gång per år med hjälp av checklistor.
Regelbundet se över nödvändig skyddsutrustning, hjälpmedel och övriga arbetsredskap och komplettera dessa vid behov.
Verka för en trygg och trivsam arbetsmiljö, där varje medarbetare ges möjlighet att utvecklas i sitt arbete.
Ge medarbetare möjlighet att påverka sin arbetssituation och att främja en ärlig och öppen attityd på arbetsplatsen.
Ha regelbundna arbetsplatsträffar där vi behandlar verksamheten i sin helhet inklusive arbetsmiljöfrågorna.
Genomföra årliga specifika möten där vi t.ex. diskuterar brandsäkerhet, första hjälpen, respekt och tolerans internt på arbetsplatsen och med externa kundkontakter.
Delta i utbildningar som ökar säkerheten på arbetsplatsen tex. truckutbildning, heta arbeten, hjärtstartare.